Mleko z klasą

MLEKOPEDIA

Witaj w Mlekopedii – Encyklopedii o Mleku. Znajdziesz tu garść ciekawych faktów o mleku i dowiesz się, dlaczego warto je pić każdego dnia!

Wybierz interesujące Cię zagadnienie
Mleko a osteoporoza

Mleko a osteoporoza

Dzieci regularnie pijące mleko są w mniejszym stopniu narażone na osteoporozę, gdy dorosną.

Dlaczego tak się dzieje? Wapń gromadzony jest w organizmie człowieka do około 21 roku życia, pod warunkiem, że dostarczamy mu Ca w odpowiedniej formie i ilości. I tu warto podkreślić, że w mleku znajduje się tak zwany "łatwoprzyswajalny" wapń – czyli w postaci, w której ludzki organizm z łatwością go pochłania, aby następnie wykorzystać, m.in. do budowy czy wzmocnienia kości. Po 21 roku życia, organizm każdego dnia traci pewną ilość wapnia. Dlatego też powinno się go uzupełniać w codziennej diecie. Jeśli nie dostarczymy organizmowi około 1200 mg wapnia dziennie – wtedy sięga on po wapń do naszych kości. To powoduje ich osłabienie i perforację, czyli chorobę zwaną osteoporozą. Kości stają się słabe i łamliwe.

Pamiętajmy, że im więcej wapnia dostarczy naszym kościom – tym mniejsze ryzyko, że w przyszłości zacznie go brakować. I tym mniejsze ryzyko osłabienia kości i wystąpienia osteoporozy.

Wartości płynące z mleka

Wartości płynące z mleka

W mleku znajduje się wiele cennych składników potrzebnych naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Mleko zawiera duże ilości wapnia, ale nie tylko. W mleku kryją się witaminy z grupy A, B m.in. B1, B2, B6, B7, B12. Znajdziemy w nim także witaminy D, E i K. Ze składników mineralnych w mleku ukryte są: fosfor, magnez oraz potas.

Mleko to produkt o niskiej zawartości kalorycznej, a wysokiej zawartości pełnowartościowego białka. Dlatego jako produkt nie zawierający tak zwanych "pustych" kalorii polecany jest w zapobieganiu otyłości i walce z nadwagą.

Rada Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka przypomina, że w piramidzie zdrowego żywienia oraz w "Złotej Karcie Prawidłowego Żywienia" zaleca się codzienne spożywanie co najmniej 2 pełnych szklanek mleka oraz 1-2 plasterków sera.

Karton mleka jest prawdziwą kopalnią wartości odżywczych. W środku znajdziesz:

  • 1,2 g wapnia - czyli tyle, ile potrzebuje dorosła osoba. Co więcej, dzięki witaminie D wapń w mleku jest łatwo przyswajalny przez organizm,
  • wysokowartościowe białko – bardziej przyswajalne niż białka roślinne,
  • cenne tłuszcze,
  • witaminy A, B2, D, E, K,
  • ważne dla organizmu związki mineralne.

Dlatego picie mleka wychodzi na zdrowie!

Mleko a łamanie kości.

Mleko a łamanie kości.

Jak wiemy mleko posiada w sobie duże ilości wapnia, a jego niedobór może powodować choroby układu kostnego, takie jak osteoporoza, prowadząc do ubytku masy kostnej oraz zwiększenia łamliwości kości.

Przypominamy, iż zaleca się codzienne spożywanie co najmniej 2 pełnych szklanek mleka oraz 1-2 plasterków sera.

Mleko a alergia na laktozę.

Mleko a nietolerancja na laktozę.

Nietolerancja na laktozę (główny cukier występujący w mleku) dotyka około 2-3% populacji. Osoby nietolerujące laktozy nie powinny pić mleka, mogą jednak bez obaw spożywać przetwory mleczne (takie jak sery, kefiry i jogurty). Zawierają one moc cennych składników zbliżonych wartościami odżywczymi do mleka, ale nie zawierają laktozy – w procesie produkcji zostaje ona rozłożona na cukry proste.

Jeśli nie pozsiadasz nietolerancji na laktozę – doceń to! Masz szczęście i możesz pić mleko pod każdą postacią. Najlepiej codziennie!

Mleko a alergia!

Część z nas niestety cierpi na alergię na białka mleka krowiego. Jednak alergia na mleko krowie nie jest powszechna (występuje u 2,7% niemowląt karmionych sztucznie i u 1,8% karmionych naturalnie). Dziecięce alergie na mleko na ogół przemijają i nie ograniczają możliwości picia mleka w dorosłym życiu. Ponad 90% dzieci wyrasta z tej choroby po 5 roku życia. Warto jednak podkreślić, że częściej wśród Polaków alergię wywołują takie produkty jak: białko jaja, wołowina, seler, ryby oraz orzechy, migdały, owoce cytrusowe, pomidory i czekolada.

Wapń – skąd go czerpać?

Wapń – skąd go czerpać?

Najlepszym dla organizmu i najtańszym źródłem wapnia jest mleko. W mleku oprócz wapnia (Ca) znajduje się również witamina D, która jest niezbędna do wchłonięcia Ca przez organizm. Pijąc dwie szklanki mleka dziennie uzupełnisz odpowiedni poziom wapnia w organizmie i ewentualne jego ubytki. Twoje kości będą zdrowe i obniżysz ryzyko osteoporozy.

Jeśli dostarczasz wapnia w inny sposób (np. z serów i przetworów mlecznych) pamiętaj, że niezbędna dla właściwego wchłaniania wapnia jest witamina D. W mleku znajdziesz jej pod dostatkiem.

Mleko UHT – bezwartościowe?

Mleko UHT – bezwartościowe?

To mit! Mleko UHT, podobnie jak mleko pasteryzowane, jest źródłem wapnia, białka, tłuszczu i składników mineralnych. Nie posiada … konserwantów!

Mleko UHT to produkt o przedłużonej trwałości, którą zawdzięcza szybkiej obróbce termicznej. Stąd skrót UHT – Ultra High Temperature. Mleko podgrzewa się przez 2-9 sekund do temperatury 135-150 stopni, co eliminuje chorobotwórcze drobnoustroje do bezpiecznego poziomu i mleko nie psuje się tak szybko.

Dzięki temu, że proces ten trwa krótko, mleko UHT ma w sobie tyle samo wapnia, białka, tłuszczy i składników mineralnych, co przed podgrzaniem.

Mleko smakowe – niezdrowe, jak inne słodzone napoje?

Mleko smakowe – niezdrowe jak inne słodzone napoje?

To mit! Mleko smakowe zawiera te same składniki odżywcze, co mleko zwykłe. Bogate jest m.in. w wapń budujący i wzmacniający kości oraz białko – będące budulcem mięśni. Dlatego mleko smakowe wspiera prawidłowy rozwój dzieci.

Jeśli Twoje dziecko nie chce pić zwykłego mleka – poczęstuj je smakowym!

Mlekopedia